2015. november 1., vasárnap

Készítsünk együtt természetes parfümöt - Az illat megalkotása lépésről lépésre




Az illatpiramis:

Fejjegy
Szívjegy
Alapjegy


Az első lépés az összetevők kiválasztása
Itt három tényezőre legyünk figyelemmel:
Olfaktív jellemzők: sorban leírja az illat típusát, besorolását először a legkorábban jelentkező hatását majd sorban a többit, így a végén legvégsőt. (pl: vaníliás, balzsamos illat, idővel előtűnnek a meleg mézes, karamellás alapjegyek)
Illatjegye: besorolása az illatpiramisba (pl:alapillat).   
Erőssége: az illat töménysége (pl:közepes).

Először is néhány tanács:

Az összeállításnál kezdőként fontos hogy az alapjeggyel kezdünk (amúgy ez nagyon sok parfümnél hasonló). (Édes illatot az alapjegybe nem teszünk mert a fás elnyomja.) 
Utána kezdőknek célszerűbb a fejjegyet összerakni mert a szívjegynek majd mindkettővel harmonizálnia kell, tehát célszerű hogy a piramis alja és teteje már készen legyen mikor a szívjegyet kialakítjuk.

A piramis minden részét külön alakítjuk ki úgy hogy cseppenként adagoljuk és körkörös mozdulatokkal vegyítjük, rázni nem szabad mert összetörjük az illatokat. 

A jegyeket külön érleljük legalább 1 hétig, utána összerakás előtt még ellenőrizzük az összhatást mert ez az utolsó fázis amikor még változtathatunk, ha bármit is rakunk bele, mindegy hogy csak 1-2 csepp újból ki kell várni az 1 hetet. 

Úgy a legjobb az összhatás ellenőrzése ha már nem tartunk szünetet a szaglászásban tehát egymás után rögtön: fej,-szív és alapjegy, mert így kiderül ha az orrunknak mégsem tetszik, itt a sorrend már nagyon lényeges, mert a kész parfüm is így fog érvényesülni, megjelenni. Viszont ezt megelőzően még a jegyek külön összeállításakor mindenképpen érdemes szünetet tartani, akár 2-3 illatonként mert az orr elfárad. 

Fontos a gyantás, fás illatokat ellensúlyozni a szívjegyben, vagy már kerülhet az alapjegybe is tonkabab (dohányos illat) vagy ámbra (ambretta, pézsmamályva) jázmin abszolút, vagy valamilyen extraktum, abszolút ami tömény, bár ezek valójában inkább a szívjegyhez tartoznak, de ma már az illat besorolása inkább csak irányadónak számít, bármit bárhová tehetünk néhány megkötéssel: édes mint írtam alapjegynek nem jó, citrus végképp nem - ezek elillannak hamar, így csak a fejjegyben érvényesülnek, virágot alapjegynek csak tömény kivonatban érdemes vagy ha lágyítani akarunk, de félő hogy nem érvényesül eléggé. 

A piramis összeállításakor azt érdemes figyelni melyik illatra írják hogy tartósan megmarad, mert az fejjegynek nem lesz jó, megzavarja az összhatást. A fejjegyet rögtön érzékeljük, a szívjegyet 10-30 perc után, hogy meddig marad velünk az a típustól függ, az alapjegy marad velünk egész nap, sokan nem veszik komolyan pedig ez határozza meg a parfüm tartósságát, ezért ebbe illatrögzítő illókat, kivonatokat mindenképpen tenni kell, mert a többi jegyre is ez van hatással (a gyantás, fás illatok mind rögzítenek is).

Egy parfüm érlelése minimum 4 hét, tehát ha 1 hétig a jegyek érlelődnek utána minimum 3 hétig az összerakott parfümnek is időt kell hagyni, valójában (a nagykönyv szerint) 4 hétig kellene de ezt én sem tudom kivárni általában :) 
Közben naponta körkörös mozdulatokkal elegyíteni, az üveg amiben végső keverék érlelődik legyen jóval nagyobb mint a parfüm mennyisége, mert szüksége van levegőre, de nem kell levegőztetni! Ha mindenképpen szaglászni akarjuk fontos hogy csak annyi ideig legyen nyitva az üveg ameddig feltétlenül kell, tehát amíg szagoljuk. 

Ha a kompozíció már összeállt semmiképpen ne tegyünk bele semmit, mert alapvetően megváltoztatjuk az összhatást, ami utólag belekerül lesz a hangsúlyos, mert addigra a többi összetevő már egymással kapcsolatba lépett.

Valójában minden esszencia működhet minden mással, a parfümkészítésben pont az a lényeg hogy nagyon különböző illatokat is összerakhatunk, az összhatása számít és az varázsos lehet, mert mindentől amit beleraktunk különbözhet, méghozzá nagyon, pl. mostanában előszeretettel használják még a gyömbért is akár női parfümbe, mert még fejillatként is megszelídül ha elég virágos kerül mellé szívjegyként vagy fehér fás alapjegyként, szóval előre megmondani hogy a végkifejlet milyen lesz szinte lehetetlen, már egy összetevő alapvetően megváltoztatja az összhatást. 
Régen meg volt határozva melyik alapanyag melyik jegy összeállításra javasolt az illatpiramisban, manapság azonban ez már csak ajánlás, mert akár gyantás is mehet szívjegynek - bár kevesebb mint alapjegyként - mert ebben az esetben a szívjegyet hangsúlyozzuk, ami megint nagyon más illatot ad a végén pedig az összetevők ugyanazok, akik nem szeretik egy nap többször is használni a parfümöt azoknak én is szoktam javasolni mert így a szívjegy dominál, tehát inkább a napközbeni hatás érvényesül, mint az esti. 
De ezt csak azért írtam le hogy érzékeltessem hogy a parfüm alkotásban nincs határ, vagy inkább úgy mondanám: határtalan szabadság van, kezdőként jobb az egyszerűségre törekedni, ezért a nagyon új dolgokat mint például a gyömbér felhasználását  még hagyd ki az alkotásból, ráérsz később is felborítani az illatpiramist. :)
 
Lehetőleg a parfüm megalkotását reggel hajtsuk végre, amikor jobban érzékelünk és az orrunk még igazán friss. Testünk és ruhánk ne legyen semmilyen illattal átitatva (mosószer, krémek, takarítószerek).
Először megfogalmazzuk elméletben az esszenciák, összetevők kombinációját, figyelembe véve a kiválasztott illatcsoportot és a személyes kívánságokat; mindent jegyzeteljünk le - ez végig a folyamat során nagyon fontos!

A klasszikus módszer lépései: 


A jegyek külön-külön történő megalkotását feltételezi: fejillat, szívillat és alapillat. 
Ezeket egy-egy arra szánt kis üvegben készítjük el. Minden illatjegy több esszenciából jön létre. Az illatok típusba sorolásáról és az illatpiramisban való elhelyezkedésükről egy korábbi bejegyzésben részletesen írtam.

Illatpróba:
Kiválasztjuk az illatosító összetevőket és előkészítjük a mintákat: teszünk egy-egy cseppet egy kartoncsíkra vagy fültisztító pálcikára. A mintákat előbb külön-külön majd együttesen is meglengetjük az orrunk előtt, hogy megérezzük a keverék illatát. Sokszorozzuk azokat a mintákat, amelyek illatjegyét szeretnénk kiemelni és eltávolítjuk azokat a mintákat, amelyek nem illeszkednek a kompozícióba.

Megjegyezzük a tesztelés során legjobbnak talált mintát. Természetesen, miután összeérik a parfüm, illata valamelyest bonyolultabb és kissé más lesz, mint az eredetileg vizsgált minta, de ezzel az eljárással elkerülhetjük a kellemetlen kombinációkat.

 A kompozíció összeállításnak folyamata gyakorlatban:

1. Meghatározzuk az alap (alkohol vagy olaj) és az esszenciák arányát, a különböző koncentrációk százalékos arányáról egy korábbi bejegyzésben részletesen írtam.

2. Külön-külön kiválasztjuk mindegyik illatjegynek az összetevőit. A három üvegcsét egy-egy címkével látjuk el.

3. Külön-külön dolgozunk minden illatjegyen. Tegyünk az üvegbe egy-egy cseppet az adott illatjegyhez kiválasztott esszenciák mindegyikéből. Megszagoljuk, majd fokozatosan adunk hozzá egy-egy cseppet a különböző esszenciából, amíg kialakul a kívánt illat. Az eljárást megismételjük a következő illatjegyekre is.

4. A szaglásunk gyorsan fárad, emiatt a tesztek között tartsunk rövid szünetet és szagoljuk meg a saját ruhánk illatát, például a könyökgyűrődésben, esetleg szaglásszunk kávét.

5. Feljegyezzük a kipróbált kombinációkat, mindenik illatjegyhez mely esszenciából hány cseppet használtunk.

6. Egy üvegben létrehozzuk a végleges társítást, egyesítve a három összetevőt.

7. Egy másik üvegbe adagoljuk a kiszámított mennyiségű alkoholt, majd hozzáadjuk a végleges társítás tartalmát. Erőteljesen keverjük körkörös mozgással az üveget.

8. A készítményt szinergizálni hagyjuk egy lezárt kis üvegben, hűvös, fénytől védett helyen, legalább négy hétig, ily módon az elemek összefonódnak. A kis üveget naponta keverjük, a fent említett körkörös mozgással.

9. A készítmény összetételétől függően, egyes viaszos elemek kicsapódnak vagy lerakódnak az üveg alján.

10. A szűrést dekantálás kell megelőzze. Helyezzük az üveget a hűtőbe kb. 20 percig.

11. következik a szűrés (egy szűrőpapírral vagy kávészűrővel esetleg professzionális szűrővel), ami után a parfümöt áttöltjük az erre a célra előkészített üvegbe. 
Tanács: bár a professzionális szűrőt sokan ajánlják, én nem fogom, mert nekem a kávészűrő jött be, ezzel még az erőteljesen gyantás kompozíciót is le lehet szűrni, a képen szereplő opálos verzió nagyon gyantás, a professzionális szűrőt használtam mert a kávészűrőm elfogyott, hát úgy is néz ki :)

Ez a klasszikus módszer amit a tanfolyamokon tanítanak, tényleg csak apró dolgokba nyúltam bele, most jön az amit én másképp szoktam - de hangsúlyozom ez nem jelent semmit, én így szeretem Te lehet hogy másképpen fogod :) 
Amúgy a tanfolyamokon sem tanítják mindenütt ugyanazt a módszert, van ahol egyszerűen egymás után kerülnek bele az esszenciák az alkoholba, ezt nevezik egyszerű eljárásnak, bevallom nem igazán szeretem a módszert mert semmi javítási lehetőséget nem ad, bár nagyon bizonytalan kezdőként és kevés összetevő esetén talán jó lehet, ezt neked kell eldöntened.

Szóval amit én igazán szeretek és más mint a fenti:
2-3. pont:   

A kiszámított mennyiségű alkoholt (vagy olajat) kimérem a három lezárható feliratozott üvegbe - lehetőleg egyenletesen elosztva, csak emlékeztetőnek: minden üveg egy-egy jegyet képvisel, ebbe rakom rendre cseppenként a kiválasztott illatosító összetevőket. Ezután követem a pontban szereplő teendőket. A későbbiekben értelemszerűen a 7. pontból így csak a keverés marad.

Csak hogy még jobban összezavarjalak legtöbbször még ettől is el szoktam térni :) (dehogy azért... csak mert tényleg a legjobbat akarom ajánlani)
A következő eljárást akkor követem ha külön akarom érlelni az alapjegyet és a szívjegyet (a másodikat ritkábban) - erre akkor van szükség ha sok gyantás esszenciát használok (és én szinte mindig, tekintettel arra hogy a legjobb összetevőkre allergiás vagyok), ha drága szilárd összetevőt használsz: frangipani, tonka, jázmin abszolút, de ide tartozik bármilyen abszolút és még a sűrűbb illóolaj is, akkor mindenképpen ezt ajánlom: Az alapjegyet és a szívjegyet hagyom összeérni egy hétig külön-külön és csak utána állítom össze a kompozíciót. Kezdőként jó lenne ha az alapjegy után a fejjeggyel folytatnád, csak hogy a szívjeggyel harmonizáljon mindkettő mint már írtam, ebben az esetben hagyd a fejjegyet az üvegében, nem fog ártani neki.

Az olaj alapú parfüm mindenütt ugyanaz, kivéve a dekantálást és a szűrést, arra nincs szükség. Amúgy erről is részletesebben írtam korábban a koncentrációk bejegyzésben.

Köszönöm hogy elolvastad, és kérdezz nyugodtan. :)

2015.10.31.
Pintér Zsófia     

4 megjegyzés:

  1. Szia! Az érdekelne, hogy milyen arányban kell felhigítani az alkoholt, és ez a folyamat melyik részénél következik. Itt lehetne használni esetleg rózsavizet is, vagy a desztillált alkalmas rá egyedül?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Hanna! Az alkoholt nem hígítjuk, csak 96,6%-os alkohol fele meg az oldódáshoz.
      A másik kérdésedre nagyon bonyolult a válasz, mindenesetre virágvízzel amíg nincs komoly Ph mérőnk ne próbálkozzunk. A folyamat legvégén lehet hozzáadni de fontos hogy az oldatunk és a virágvíz Ph értéke közel megegyező legyen. Tulajdonképpen a desztillált vizet helyettesítjük vele, amit a folyamat végén adagolunk, és ezzel állítjuk be a parfüm töménységét, EdP, Edt, testpermet.
      Nyáron lesz egy workshopom, és indul az éves is szeptembertől, ha esetleg jobban érdekelne a téma: http://elixirparfum.hu/index.php/workshop.html
      Illatos szép napot!
      Zsófia

      Törlés
  2. Szia!Milyen arányban kell a jegyeket adagolni?Vagy lehet mindegyikből ugyan annyi csepet rakni?

    VálaszTörlés
  3. Kedves Zsófia!
    Az illóolajok összeállításával elkészültem, azonban nem merek tovább haladni vele, mert nem vagyok biztos az alkohol és desztillált víz arányában. Összesen 5-4-3 cseppet használtam, viszont -biztosan átsiklottam valami felett,- nem értettem a további lépéseket.
    Életmentő válaszodat előre is köszönöm!)
    Hanna

    VálaszTörlés